fbpx

Krachttraining voor vrouwen… Hoe zit het nou precies?

17 oktober 2018 / Kracht, Spiermassa
Krachttraining voor vrouwen… Hoe zit het nou precies?

Krachttraining voor vrouwen… Hoe zit het nou precies?

Er zijn nogal wat verschillende versies over krachttraining in omloop. Kijk maar op internet en je vindt de ene tegenstrijdigheid na de andere. In sommige links/artikelen lees je -overigens vaak zonder ook maar enige gegronde kennis- dat je van krachttraining een mannelijk en opgepompt figuur gaat krijgen en andere geven juist weer aan dat krachttraining ook voor vrouwen een noodzakelijk goed is. Daarom is het niet vreemd dat vrouwen vaak onzeker zijn als het op krachttraining aankomt. Gaat het je nu wél of niet helpen om dat zo gewenste, mooie en in de juiste proporties strakke vrouwenlichaam te krijgen?

Hoe snel worden vrouwen nu eigenlijk gespierd?

Zowel bij mannen als vrouwen gaan we een heel eind gelijk met elkaar op. Want spieren zijn spieren en vet is vet. Daar zit bij beide geslachten geen verschil in. Er is geen onderscheid in dat alle spieren groeien door dezelfde prikkels en dat vet wordt verbrand doordat je minder calorieën eet dan je verbrandt.
Door dit simpele wetenschappelijk bewezen feit hoeven we het dus helemaal niet te hebben over ‘krachttraining voor vrouwen’, maar gewoon over ‘krachttraining’.

Veel vrouwen zijn bang dat zij in no-time enorm gespierd worden van krachttraining. Zij zien de mannen aan zware krachttraining doen en dat resulteert in meer spierontwikkeling en een ‘mannelijker’ lichaam. En dat is nu precies wat vrouwen niet willen, dus vermijden zij de trainingen die mannen doen en gaan vervolgens cardio training doen of een lichte krachttraining op bijvoorbeeld een Bosu ball.

Het verschil tussen mannen en vrouwen

Nu komen we uit op het verschil tussen mannen en vrouwen en dat heet ‘testosteron’. Testosteron is een geslachtshormoon dat bij mannen in de teelballen en bijnieren wordt geproduceerd. Bij vrouwen wordt een klein deel in de in de eierstokken en bijnieren aangemaakt. Testosteron is een androgeen hormoon, wat leidt tot ‘mannelijke ontwikkeling’. Je kunt min of meer stellen dat hoe meer testosteron je hebt, hoe mannelijker je bent. Dat uit zich in meer lichaamshaar, een zwaardere stem en een verhoogde spierontwikkeling. Testosteron is van uiterst belang bij spierontwikkeling.

De gemiddelde testosteronwaardes voor mannen en vrouwen zijn als volgt:

  • Mannen: 300 – 1.000 ng/dL
  • Vrouwen: 15 – 70 ng/dL

(ng/dL = nanogram per deciliter bloed)

Zoals je ziet, hebben mannen met lage waardes dus nog zo’n vier keer meer testosteron in het bloed dan vrouwen met hoge waardes. Als je weet dat gemiddeld genomen mannen vijftien keer meer testosteron in het bloed hebben dan vrouwen, dan hebben we het over flinke verschillen! Omdat testosteron essentieel is voor de ontwikkeling en het behouden van spiermassa, is dit de voornaamste reden waarom het voor vrouwen onmogelijk is om heel veel spiermassa te ontwikkelen. Dit houdt overigens niet in dat vrouwen niet snel gespierder kunnen worden, want dat kunnen zij net zo snel of zelfs sneller dan mannen. Het betekent alleen dat de grens van maximale hoeveelheid spiermassa die zij kunnen hebben eerder bereikt is, omdat de grens simpelweg lager ligt.

Vrouwen hoeven ook niet bang te zijn dat ze net zo’n gespierd lichaam zullen krijgen als veel vrouwelijke topsporters, want dat is het resultaat van jarenlang dagelijks trainen. Dat kun je niet bereiken door 3 keer per week naar de sportschool gaan. Angst om je vrouwelijkheid te verliezen is dus echt niet nodig. Sterker nog, je zult je vrouwelijke vormen zelfs verfraaien. Dat is het grote voordeel van krachttraining, je gaat aan de slag met het shapen van je lichaam!

Krachttraining biedt meer dan alleen het cosmetische aspect

Zoals we weten kunnen spieren groeien of krimpen. Dus je kunt voor een deel zelf bepalen waar je aankomt. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke oefeningen doen om beter gevormde billen te ontwikkelen. Maar krachttraining gaat verder dan dat. Zowel mannen als vrouwen willen vaak een lager vetpercentage, maar beseffen niet dat de hoeveelheid spiermassa die je hebt, hier ook een sterke invloed op heeft. Simpel gesteld: als je spiermassa toeneemt, neemt je vetpercentage in verhouding af, want de hoeveelheid vet neemt nu immers een kleiner deel van je lichaam in beslag.

Met het ouder worden verliezen we spiermassa door hormonale veranderingen. Dat betekent dus ook dat we met het stijgen van de leeftijd automatisch een hoger vetpercentage gaan krijgen. Het is dus alleen maar heel gunstig om op jongere leeftijd te beginnen met krachttraining.

Krachttraining is goed voor je botten. Botdichtheid neemt toe door krachttraining, wat leidt tot minder kans op osteoporose.

Krachttraining levert een bijdrage aan verbeterde insulinegevoeligheid, een lagere bloeddruk, een beter gevoel van welzijn en natuurlijk een betere conditie. Allemaal belangrijke factoren om nog vele jaren gezond te blijven. Bij mensen met diabetes type II draagt krachttraining in positieve zin bij aan de insulinegevoeligheid en stabiliseert daarmee de bloedsuikerspiegel meer.

En hoe nu verder?

De meeste mensen gaan naar de sportschool, in de hoop dat ze zo effectief mogelijk naar hun doelen toe werken. Veelal door cardio te doen, zonder krachtoefeningen. Maar helaas is voor de meesten urenlang cardio simpelweg niet effectief. Je verbrandt er minder calorieën mee dan een bakje magere kwark met walnoten én je kunt, afhankelijk van je voeding, ook nog eens spiermassa verliezen en daarmee je vetpercentage juist gaan verhogen.
Bij PowerBase Fitness pakken we het anders aan! Wij gaan met je in gesprek over jouw doelstellingen en stellen een gericht trainingsprogramma voor je op, met kracht- en conditieoefeningen! Bij ons krijg je de begeleiding die je nodig hebt!
Je krijgt je eigen maatwerk programma wat van dag tot dag aan je wordt uitgelegd en door evaluatie wordt bijgestuurd waar nodig.
Wij leveren jou het totaal-pakket en dát resulteert in het behalen van jouw doelstelling!

Wil jij meer weten over onze aanpak? Plan dan een vrijblijvend intake gesprek in met een van onze trainers!

1 Comment

  1. Shanna Author april 3, 2019 (2:59 pm)

    Wat een goede blog! Vrouwen moeten meer bekend worden met krachttraining! Zelf ben ik er ook al een tijdje mee bezig en ik moet zeggen dat ik krachttraining beter vind dan cardio. Lekker geschreven en ga zo door girl!

    Reply to Shanna

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Top