fbpx

Krachttraining in de plaats van cardio om af te vallen!

8 december 2018 / Fitness, Kracht, Spiermassa
Krachttraining in de plaats van cardio om af te vallen!

Krachttraining in de plaats van cardio om af te vallen!

Als je wilt afvallen, dan komt logisch gezien sporten in beeld. De meeste mensen weten wel dat sporten enorm kan helpen bij het afvallen. Er wordt ook bijna altijd voor cardio, oftewel duursport gekozen om wat kilootjes kwijt te raken. Want er wordt nog steeds gedacht dat dat de beste manier is om calorieën te verbranden.

In principe is dat ook waar, maar we moeten daar wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Cardio is echt minder effectief dan krachttraining als je wilt afvallen! Waarom krachttraining afvallen makkelijker maakt, lees je in dit blogbericht.

Waarom geen cardio?

Om af te vallen moet je elke dag zo’n 500 calorieën tekort komen op je dagelijkse hoeveelheid. Als je dus weet dat je na uren op een loopband of crosstrainer te hebben gezwoegd, slechts een paar honderd calorieën verbrand hebt, is de optelsom snel gemaakt. Daar komt nog bij dat een fikse cardiotraining vaak een hongergevoel met zich mee brengt waardoor je dus ook weer in de verleiding komt om dat tekort aan te vullen met extra eten. Waardoor het afvallen toch net niet (voldoende) lukt…

Waarom dan krachttraining boven cardio?

Met cardio verbrand je dus zeker wel wat calorieën mits je het hongergevoel wat daarna optreedt, kunt weerstaan en je flinke cardiosessies weet vol te maken. Maar wat doet je lichaam na de cardiotraining?
Daar kunnen we heel kort over zijn: cardiotraining heeft geen effect op je stofwisseling en vetverbranding na je training. En daar zit het verschil met krachttraining, want krachttraining heeft dat wel! Dat komt door het afterburn-effect wat ervoor zorgt dat je metabolisme nog twee dagen na je krachttraining in een hogere stand blijft draaien. En dat zorgt er dus voor dat je meer vet zult verbranden.

Dit is de voornaamste reden dat krachttraining effectiever is dan cardiotraining om af te vallen.

Meer spierweefsel is meer verbranding

Maar dat is nog niet alles. Na verloop van tijd zorgt krachttraining er ook voor dat de hogere verbranding een continu karakter krijgt! Wanneer je namelijk met regelmaat aan krachttraining doet, ga je steeds meer spierweefsel aanmaken. En spieren verbranden meer calorieën dan vet, ook in rust.
Je lichaam verbruikt dus de hele dag door aan energie. Dit betekent dat je meer kunt eten zonder aan te komen maar natuurlijk ook evenveel kunt eten en daarnaast kunt afvallen!

Stop het Jojo-effect

Er is niets zo demotiverend als het bekende Jojo-effect: je bent inmiddels wat afgevallen, gaat weer wat normaler eten en je komt meteen weer aan..
Dat komt met name omdat je stofwisseling door het diëten sterk vertraagd wordt. Je lichaam verbrandt dus minder calorieën, waardoor je direct weer aankomt als je weer wat meer of normaler gaat eten. Met krachttraining krijgt dat Jojo-effect geen kans: door de toename in spierweefsel houd je je stofwisseling in de juiste stand en dat zorgt ervoor dat je genoeg calorieën blijft verbranden om niet weer in gewicht aan te komen.

Krachttraining en strakkere contouren

Ook een groot voordeel van krachttraining is dat je er een strakker lichaam van krijgt en niet alleen een dunner lichaam. Bij mensen die behoorlijk zijn afgevallen door alleen cardio en beduidend minder eten zie je dat het vet weg is maar daar is niets voor in de plaats gekomen. De huid hangt dan wat los en je moet er best wat voor doen om dat te verbloemen. Door krachttraining geef je het lichaam weer opnieuw vorm en strakkere contouren. Veel mooier om te zien en ook nog ‘ns een stuk gezonder.

Krachttraining voor vrouwen

Dat krachttraining niets voor vrouwen is, is allang achterhaald. Ook voor vrouwen gaan krachttraining en afvallen uitstekend samen. Meer daarover lees je in het artikel ”krachttraining voor vrouwen hoe zit het nou precies?”

Combinatie krachttraining met cardio?

Wanneer je tijd en zin hebt om meer te sporten, is cardio natuurlijk zeker niet slecht. Het heeft ook allerlei voordelen, zoals een verbeterde gezondheid van hart en bloedvaten. Vergeet alleen niet dat cardio eerder een aanvulling op de krachttraining is dan andersom. Heb je niet veel tijd, maar wil je bijvoorbeeld wel je conditie verbeteren? Overweeg dan eens om intervaltraining (ook wel HIIT) te gaan doen. Hiermee verbrand je nog steeds flink wat calorieën, maar ben je geen uren bezig met je work-out. Verder biedt HIIT ook alle voordelen van gewone cardio. Een aanrader voor iedereen met wat minder tijd!

Middels onze op maat gemaakte trainingsschema’s kunnen wij een programma uitwerken precies naar jouw wensen.
Train zelfstandig in ons fitness gedeelte op de ideale manier richting jouw doelstelling en volledig afgestemd op jouw belastbaarheid! Train je liever in groepsverband? Dat kan ook! Misschien is de “Alternative Cardio Training” echt wat voor jou!

Wil jij meer weten over onze aanpak? Plan dan een vrijblijvend intake gesprek in met een van onze trainers!

 

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Top