fbpx

Het geheime wapen: de belt squat machine

3 oktober 2018 / Kracht, Spiermassa
Het geheime wapen: de belt squat machine

De belt squat machine is onmisbaar in een been training!

Powerbase Fitness is de eerste in Nederland met het originele belt squat apparaat in huis.

De belt squat machine is een ongelooflijk effectieve, waanzinnige ‘’lowerbody’’ oefening die enorm dicht bij een barbell squat (de koning van de been oefeningen) komt. De belt squat heeft een aantal voordelen die ik hieronder zal aangeven. Een groot voordeel van de belt squat machine is dat je weerstand kunt toevoegen zonder je wervelkolom te belasten. Je kunt dus precies zo zwaar trainen als dat je benen en bilspieren aankunnen. Als je vanwege een rugblessure wat problemen hebt met een barbell squat is dit dus het ideale apparaat, omdat je met de belt squat de druk van je wervelkolom afhaalt. Hierdoor kunnen mensen met rugklachten dus ook prima squaten onder belasting!
Bij een barbell squat faal je meestal op core kracht. Je core (spieren die je wervelkolom stabiliseren) zijn vaak de eerste in de keten van spieren die problemen krijgen bij een barbell squat. Door een belt squat machine na je barbell squats te doen, kun je meer volume (lees meer sets) draaien voor je onderlichaam met de beste oefening voor je benen, namelijk de squat!

De belt squat machine is geen machine!

Een legpress of hack squat machine, leg extension, abductor, adductor zijn allemaal apparaten/machines die niet dezelfde resultaten geven als losse oefeningen. Een beentrainingsmachine is veel eenvoudiger in gebruik en vaak veiliger. Zo’n apparaat/machine zorgt nl. voor vloeiende, gekalibreerde bewegingsuitslagen.
Helaas zijn de resultaten, in vergelijking met oefeningen met een vrij gewicht die deze machines nabootsen, niet gelijk! Testen met weerstandsoefeningen, gedaan op een machine zijn aantoonbaar minder goed voor spierontwikkeling dan testen met weerstandsoefeningen zonder machine. Machines elimineren de 3e dimensie van spanning, de noodzaak om de bewegingen van links naar rechts te stabiliseren.
De standaard machines zijn vaak maximaal stabiel, terwijl je bij een belt squat onstabiel bent. Je staat in de belt squat machine alsof je een normale ‘’bodyweight’’ squat maakt maar dan met een riem die aan een kabel vastzit die de weerstand geeft die jij hebt bepaald. Als het gaat over het opbouwen van spieren en het versterken van kracht, overtreft instabiliteit elke keer stabiliteit.
Kortom, met de belt squat machine kun je méér dan alleen squaten en afhankelijk van de oefening of beweging zul je enorme kracht opbouwen in de bilspieren, de hamstrings en de heupen.

Nog even een leuk voorbeeld:

Belt squat walks (1-3 sets – 5 minuten per set)
Ga iets breder dan schouderbreedte staan met de riem geplaatst rond de heupen en onderrug. Begin vooruit en achteruit te lopen en te duwen vanaf de zijkanten van je voeten, waarbij de stand breed blijft. Dit is een geweldige oefening als warming up voor je been training of als killer op het einde van je sessie. Het gewenste gewicht tijdens deze oefening is minimaal je eigen lichaamsgewicht.
Waarvoor: Heup en bilspieren!

Wil jij dit toestel uitproberen? Kom dan snel naar onze sportschool en train op dit toestel in ons open fitness gedeelte!

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*

Top